Buzz marketing: sztuka tworzenia wiadomości

Mimo że aktualnie buzz marketing jest kojarzony z Internetem, można powiedzieć, że istniał już wiele lat wcześniej. Ta forma promocji polega na tym, by zachęcić odbiorców reklamy do przekazywania informacji o produkcie lub marce kolejnym osobom. Zabawne czy ciekawe treści chętnie powtórzysz znajomym podczas przerwy w pracy lub na imprezie. Jeśli informacja dotyczy firmy, usługi czy towaru i jest pozytywna, to właśnie stałeś się elementem buzz marketingu.
Oczywiście nie bez powodu buzz marketing świeci tryumfy właśnie teraz, gdy miliardy użytkowników na całym świecie mają stałe łącze w domach. W sieci www wirusowe formy promocji sprawdzają się znakomicie, dzięki wielu formom komunikacji pomiędzy użytkownikami. Każdy z nas korzysta z for internetowych, portali społecznościowych, serwisów wideo czy blogów. Mnogość kanałów i ciągła komunikacja sprawiają, że buzz marketing może być bardzo skuteczny.

 

Jak działa buzz marketing?
W praktyce buzz marketing przyjmuje różne postaci. Często jest to tzw. marketing szeptany, a więc pisanie postów na forach, komentarzy na blogach i opinii na różnych portalach. Możesz skorzystać z oferty firm lub freelancerów, którzy zajmują się jedynie takimi formami promocji. Za kilkaset złotych dostaniesz pakiet komentarzy i opinii, pisanych pod różnymi pseudonimami i z odmiennych adresów IP. W ten sposób użytkownik zainteresowany Twoją marką będzie mógł łatwo znaleźć pozytywne informacje. Nierzadko do akcji pisania opinii o produkcie przyłączają się Internauci, którzy nie byli zatrudnieni do kampanii. W ten sposób liczba pozytywnych opinii szybko rośnie – zakładając, że przedmiot reklamy nie jest niskiej jakości.

 

Buzz marketing może mieć też mniej manipulacyjny charakter i sprowadzać się do stworzenia treści na tyle atrakcyjnych dla użytkownika, że internauta chętnie udostępni reklamę znajomym, nawet mając świadomość marketingowego charakteru posta, filmiku czy artykułu. Dobrym przykładem jest kampania marki Blendtec – twórcy blenderów kuchennych. Blendtec od kilku lat publikuje krótkie materiały wideo, w których „mieli” rozmaite przedmioty, w tym iPada, piłkę baseballową czy sprzęty biurowe, pokazując przy tym efektywność swoich urządzeń. Absurdalna kampania przypadła użytkownikom do gustu – pomysł na reklamę nie zmienił się od pięciu lat, a mimo tego kolejne filmy zdobywają wielomilionową publiczność.

 

Sposobów na zaangażowanie internautów w kampanię marketingową jest znacznie więcej. Popularną metodą jest publikowanie artykułów sponsorowanych na prestiżowych blogach. Tekst jednak nie zawsze musi być opłacony. Twórcy sprzętów elektronicznych często wysyłają produkty do twórców tematycznych blogów, licząc na to, że urządzenie przypadnie testerowi do gustu, a pozytywna recenzja pojawi się na blogu.

 

Oprócz tworzenia treści, spece od marketingu tworzą też miejsca do komunikacji dla Internautów. Branżowe fora internetowe czy grupy na portalach społecznościowych mogą zaangażować tysiące użytkowników, którzy będą dyskutować pod szyldem reklamowanej marki.

 

Zalety i wady buzz marketingu
Umiejętnie prowadzony buzz marketing ma wiele zalet. Oto najważniejsze plusy:

 

  • Zdobędziesz pozytywne opinie w różnych miejscach w sieci
  • Buzz marketing jest stosunkowo tani. Często płacisz jedynie za wyprodukowanie treści, a dystrybucja należy do użytkowników.
  • Treści publikowane przez prywatnych użytkowników (lub osoby, które ich udają) wzbudzają większe zaufanie w odbiorcach reklamy. Internauta jest bardziej skłonny zaufać opiniom innych użytkowników niż hasłom marketingowym klasycznej kampanii.
  • Kolejne opinie i komentarze mogą zawierać linki do Twojej strony www, a to znaczy, że Twoja strona będzie lepiej widoczna w wyszukiwarkach.

 

Aby osiągnąć buzz-marketingowy sukces, warto pamiętać o kilku zasadach dobrej komunikacji z użytkownikami. Przede wszystkim staraj się nie ograniczać i nie moderować komentarzy, które są Ci nieprzychylne. Nawet najlepszy produkt dostaje od czasu do czasu „negatywy”, ale znacznie gorzej na opinie o marce wpływają „znikające” opinie niezadowolonych użytkowników. O ile negatywne komentarze nie są wulgarne, lepiej je zostawić. A jeśli krytyka jest uzasadniona, dobrze jest napisać merytoryczną odpowiedź.

Źle na wizerunku marki może się odbić również namawianie recenzentów do pisania pozytywnej opinii. Jeśli chcesz zainteresować twórców ważnego bloga, po prostu wyślij im produkt, materiał reklamowy lub uprzejmą informację o produkcie z prośbą o recenzję. Jeśli bloger nie publikuje artykułów sponsorowanych, nie namawiaj go do przyjęcia opłaty za napisanie kilku ciepłych słów na temat Twojej marki. Efekt może być odwrotny do zamierzonego.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

POLITYKA PRYWATNOŚCI DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES | Niniejsza Polityka Prywatności określa zasady przechowywania i dostępu do informacji na urządzeniach końcowych użytkownika za pomocą plików cookies przez Salmo Design. Pliki cookies są to dane informatyczne, zapisywane i przechowywane na urządzeniach końcowych, za pośrednictwem których użytkownik korzysta ze stron internetowych Serwisu. Pliki cookies używane są w celu tworzenia statystyk, które wspierają pozycjonowanie strony, ułatwiając dotarcie do niezbędnej Państwu informacji. Oprogramowanie przeglądarek internetowych domyślenie dopuszcza przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownik ma możliwość ograniczenia lub wyłączenia dostępu plików cookies do swojego urządzenia. Ograniczenie lub wyłączenie dostępu plików cookies do swojego urządzenia nie spowoduje utrudnień w korzystaniu z naszego Serwisu. Niedokonanie zmian ustawień w zakresie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji. Informujemy, że warunki przechowywania lub otrzymywania plików cookies można zmienić poprzez zmianę ustawień w przeglądarce internetowej.

Zamknij