Co robić, by wypracować spójny wizerunek firmy?

To jak firma jest postrzegana przed konsumentów ma ogromny wpływ na popularność jej oferty. Z pewnością chętniej kupujesz np. od profesjonalistów oraz przedsiębiorstw, które reprezentują bliskie Ci wartości.

Konsument jednak najpierw musi się dowiedzieć, co firma sobą reprezentuje i nabrać przekonania, że jest to prawdziwe i niezmienne oblicze – to powód numer jeden, dla którego należy dbać o spójny wizerunek.

Powód numer dwa to zdolność odbiorców do zapamiętywania marki. Umiejętność ta jest dość ograniczona w świecie, w którym z każdej strony atakują tysiące banerów, haseł, opakowań i innych komunikatów reklamowych. Łatwiej jest na stałe zarejestrować w pamięci to, z czym się często spotykasz. Na co dzień przecież mijasz dziesiątki ludzi, ale nie mylisz ich ze swoimi przyjaciółmi – to dlatego, że przyjaciół widziałeś wielokrotnie i dobrze rozpoznajesz ich twarze. Z wizerunkiem firmy jest podobnie. Jeśli wiele razy trafisz na to samo logo, czcionkę, nazwę i kolorystykę – prędzej czy później Twój umysł na dobre zapamięta ten schemat i łatwo rozpozna go przy następnej okazji.

Skoro wizerunek ma być spójny i dawać długofalowe efekty, to znaczy, że warto go gruntownie przemyśleć, gdyż jest to decyzja na lata, a może nawet dekady. Przed projektowaniem komunikacji i identyfikacji wizualnej trzeba sobie odpowiedzieć na podstawowe pytania: jak grupa docelowa Cię interesuje, jaki efekt chcesz osiągnąć i na jakich wartościach opiera się Twoja firma?

Identyfikacja wizualna
Z wizerunkiem kojarzy się przede wszystkim identyfikacja wizualna, która obejmuje takie elementy, jak logo, logotyp, kolorystykę, wykorzystywaną czcionkę, opakowania, styl materiałów reklamowych, wygląd strony internetowej, a nawet firmowe dokumenty, akcesoria i narzędzia oraz wystrój biura i stroje pracownicze.
Naturalnie wszystkie wymienione elementy powinny być ze sobą w jakiś sposób zbliżone – tak, by odbiorca mógł od razu skojarzyć, że np. w sklepie widzi opakowanie produktu firmy, której reklamę na bilbordzie mija w drodze do pracy. W rozpoznawalności pomaga właśnie utrzymanie określonej kolorystyki, czcionki, a także hasła i oczywiście nazwy oraz logo firmy. Doskonałym przykładem jest tu Milka – charakterystyczny fiolet rozpoznasz już z daleka, podobnie jak unikalną „mleczną” czcionkę.

W utrzymaniu spójności ogromną rolę odgrywa również samo logo, które powinno znaleźć się… praktycznie wszędzie. Logo musi być dobrze widoczne na materiałach reklamowych i stronie www, warto je dodać na wydrukach i zaprezentować na początku i końcu materiałów filmowych. Ten prosty element pomoże w sprawnym zidentyfikowaniu marki w każdej sytuacji.

Przemyślana komunikacja
Równie ważnym nośnikiem wartości i elementem wizerunku jest werbalna strona przekazu reklamowego. Chodzi nie tylko o hasła i slogany, ale również naming i sposób komunikowania się z klientem w postach czy artykułach. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy odpowiedni będzie język formalny albo specjalistyczny czy może do danej oferty bardziej pasuje młodzieżowy slang? Ten element również powinien być konsekwentnie realizowany, zarówno w materiałach filmowych i radiowych, jak i w druku oraz mediach społecznościowych.
O spójności wizerunku warto pamiętać także w komunikacji bezpośredniej z klientami, by np. jeden niechlujny mail nie zrujnował w oczach odbiorcy skrupulatnie budowanego wizerunku poważnej firmy.

Spójny i wyrazisty wizerunek
Konsekwentne realizowanie założeń wizerunkowych pozwala na skuteczne budowanie świadomości marki. Jednak aby proces ten przebiegał jeszcze sprawniej, trzeba pamiętać również o tym, by kreacja była unikalna i wyrazista. Komunikacja marketingowa firmy musi się wyróżniać wśród konkurencji, by klient mógł zawsze rozpoznać ją wśród konkurencyjnych przekazów.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

POLITYKA PRYWATNOŚCI DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES | Niniejsza Polityka Prywatności określa zasady przechowywania i dostępu do informacji na urządzeniach końcowych użytkownika za pomocą plików cookies przez Salmo Design. Pliki cookies są to dane informatyczne, zapisywane i przechowywane na urządzeniach końcowych, za pośrednictwem których użytkownik korzysta ze stron internetowych Serwisu. Pliki cookies używane są w celu tworzenia statystyk, które wspierają pozycjonowanie strony, ułatwiając dotarcie do niezbędnej Państwu informacji. Oprogramowanie przeglądarek internetowych domyślenie dopuszcza przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownik ma możliwość ograniczenia lub wyłączenia dostępu plików cookies do swojego urządzenia. Ograniczenie lub wyłączenie dostępu plików cookies do swojego urządzenia nie spowoduje utrudnień w korzystaniu z naszego Serwisu. Niedokonanie zmian ustawień w zakresie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji. Informujemy, że warunki przechowywania lub otrzymywania plików cookies można zmienić poprzez zmianę ustawień w przeglądarce internetowej.

Zamknij