Reklama dźwignią handlu – wie o tym każdy, bez względu na to, jaką na co dzień wykonuje pracę.
Nikt nie wątpi, że nawet najlepszy produkt czy usługa, wymaga reklamy. Kłopot jednak w tym, że nie zawsze mamy pewność, w jaki sposób kampania reklamowa przebiegać powinna.
Pomijając fakt, iż sposobów reklamowania swojej firmy, produktu czy usługi jest całe mnóstwo, warto zadać sobie pytanie, czy reklama prasowa bywa skuteczna. W dobie internetu, większość przedsiębiorców, kieruje całą swoją uwagę właśnie na sieć – rzeczywiście, przynosi to korzyści. Co jednak z najstarszym (obok plakatu) sposobem reklamy?
Gazety niosą nam wieści codzienne. Kupujemy dzienniki, chętnie i z przyzwyczajenia. Reklamy w nich, tak bardzo nie bolą, nie kłują w oczy. W telewizji, kiedy następuje przerwa na reklamy, idziemy do łazienki, robimy herbatę czy kanapki, by po bardzo kosztownym dla producentów i właścicieli firm, bloku reklamowym, wrócić do oglądania filmu czy programu. A internet? Jest podobnie, reklamy agresywne – a takie zwykle są stosowane, bywają niezmiernie frustrujące, szczególnie wówczas, gdy złapanie krzyżyka, umożliwiającego zamknięcie irytującego okienka wiąże się z cudem. Okazuje się zatem, że podstawową przewagą reklamy prasowej nad innymi formami, stanowi fakt, iż nie przeszkadza nam ona tak bardzo. Niejednokrotnie nawet chętnie przeglądamy te strony, które ukazują reklamy salonów kosmetycznych, nowych aut czy wyprzedaży. Gazeta, staje się więc najlepszym miejscem, w którym można umieścić reklamę, by nie zdenerwować odbiorcy. Co więcej, prasę wybieramy świadomie. Reklamy w telewizji czy internecie, atakują nas zawsze. Gdy szukamy informacji do szkoły, w trakcie poszukiwań programu telewizyjnego, czy nawet numeru do hydraulika. Kupując gazetę, wiemy dlaczego chcemy zakupić właśnie to czasopismo. Tutaj pojawia się kolejna, bardzo istotna zaleta reklamy prasowej. Wybór odbiorcy reklamy! Troszkę jaśniej: kiedy posiadamy sklep z antykami, nie warto płacić dużej ilości pieniędzy, za nieustające reklamy w internecie. Lepiej za to, zdecydować się na reklamę w prasie, dotyczącej historii czy antyków. Podobnie jest z motoryzacją, kosmetykami i każdą inną branżą. Producent perfum, szuka czasopisma o modzie, czasopisma dla kobiet czy zwyczajnie gazety, która może wpaść w ręce kogoś, kto chce kupić perfumy. Widać więc wyraźnie, że za sprawą reklamy prasowej, najbardziej jesteśmy w stanie kontrolować jej odbiorcę, a zarazem jej efektywność.
Istotnym aspektem staje się także skupienie, towarzyszące lekturze gazety. Przeglądając strony internetowe nasz mózg, niejednokrotnie nie pracuje, tak jak byśmy tego oczekiwali, dlatego też migające reklamy odrzucamy i wcale nie zwracamy na nie uwagi – z gazetą jest inaczej. Przewracając w skupieniu kartkę papieru, zauważamy litery, zdjęcia, markę i produkt – a to już sukces.
Na koniec, ostatni atut, równie ważny co wszystkie poprzednie: prasa jest trwała! Drukując ją dziś, czytelnik otrzyma ją jutro, a czytał będzie przez kilka dni. Kto wie, może za miesiąc do niej wróci, szukając artykułu, który sobie przypomniał, a może przez przypadek, znajdzie się w dentystycznej poczekalni, gdzie przewertuje ją z nudów kilkaset osób, przez następne pół roku. A to tylko jeden egzemplarz.
Nie da się ukryć, że prasa, wydaje się być bezkonkurencyjnym sposobem reklamy. Istotnie, stanowi najbardziej dojrzały sposób komunikacji z czytelnikiem, a zarazem odbiorcą reklamy i potencjalnym klientem.