Skuteczny rebranding. O czym należy pamiętać?

Rebranding nie jest tylko zmianą logo w taki sposób, by było zgodne z nowymi trendami. Podobnie jak tworzenie wizerunku nowej marki, wymaga gruntownych przygotowań, dobrze przemyślanych decyzji i rzetelnie zaplanowanej kampanii.

Kluczowym elementem jest wykonanie analizy dotychczasowych działań i znalezienie błędów oraz szans na zwiększenie skuteczności. Niezbędne jest także ponowne określenie grupy docelowej, w czym pomogą aktualne raporty oraz badania marketingowe. Do działań rebrandingowych warto zaangażować pracowników na różnych szczeblach firmowej hierarchii – osoby wykonujące różne zadania, a zwłaszcza mające kontakt z klientami, mogą wnieść cenne uwagi na temat niezbędnych zmian wizerunkowych.

Rebranding nie oznacza „palenia mostów”
Rebranding nie musi (i zazwyczaj nie powinien) oznaczać kompletnego odcinania się od poprzedniego wizerunku. Klienci nie przepadają za wyraźnymi modyfikacjami brandu, do którego przez lata zdążyli się przyzwyczaić. Jeżeli zmiany będą szły zbyt daleko, odbiorcy mogą być nie tylko niezadowoleni, ale również zdezorientowani – nie będą pewni, czy mają do czynienia z lubianą marką czy też z konkurencją (a może podróbką?). Z tego powodu nowy wizerunek powinien nawiązywać do poprzedniego. Dobrym przykładem jest PZU, którego nowe, okrągłe logo ma barwę i ogólny układ podobny do starego znaku. Natomiast symbolem zbyt gwałtownego i przez to nieudanego rebrandingu stała się amerykańska marka GAP, która za jednym zamachem zmodyfikowała czcionkę i układ kolorów, co spowodowało, że musiała wrócić do poprzedniego rozwiązania… po trzech dniach.
Wyjątkiem są oczywiście sytuacje, w których dochodzi do zmian wizerunku motywowanych ważnymi decyzjami biznesowymi. Przykładem może być zmiana Lukas Bank na Credit Agricole czy operatora telefonii Idea na aktualnie funkcjonujący Orange.

Brak rebrandingu
Radykalny rebranding może wzbudzić negatywny feedback, nie oznacza to jednak, że warto całkowicie zrezygnować ze zmian. Jest wiele powodów, dla których odświeżenie wizerunku powinno być przeprowadzone. Istotnymi przesłankami mogą być np. nowa ważna grupa odbiorców, zmiany na rynku, silniejsza konkurencja, zmiana charakteru oferty firmy, czy po prostu przestarzała identyfikacja wizualna – logo, design opakowań czy strona www muszą być co kilka lat dostosowane do aktualnych trendów, aby wciąż wyglądać świeżo.
Jednocześnie warto zdawać sobie sprawę z tego, że rebranding zawsze niesie ze sobą ryzyko utraty części klientów, dlatego tak ważne jest określenie celu kampanii i profilu odbiorców przynoszących największe zyski.

Nie tylko identyfikacja wizualna
Rebranding nie powinien oznaczać jedynie zmiany identyfikacji wizualnej. Pod uwagę trzeba wziąć także sposób prowadzenia kampanii reklamowej, w tym wykorzystywane kanały czy metody komunikacji. Warto przemyśleć odświeżenie standardów obsługi klienta, a nawet zmiany w ofercie i to, które produkty powinny być najsilniej promowane.

Sprawne wdrożenie zmian
Duże znaczenie ma także szybkość wprowadzania zmian, zwłaszcza, gdy firma działa w całej Polsce i współpracuje z wieloma partnerami. Podmiana starych elementów identyfikacji na nowe musi być przeprowadzona równolegle i jak najsprawniej, by odbiorcy nie byli zdezorientowani w zetknięciu np. z różnymi logotypami.

Launch marki powinien obejmować także przedstawienie i wyjaśnienie nowego wizerunku klientom oraz partnerom biznesowym. Dzięki temu nie będą oni zaskoczeni zmianami. Dobrze, by prezentacja odpowiadała na pytanie, dlaczego firma zdecydowała się na rebranding i jakie znaczenie mają nowe elementy tworzące jej wizerunek – jakie wartości i idee reprezentują oraz w jaki sposób współgrają ze strategią biznesową przedsiębiorstwa.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

POLITYKA PRYWATNOŚCI DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES | Niniejsza Polityka Prywatności określa zasady przechowywania i dostępu do informacji na urządzeniach końcowych użytkownika za pomocą plików cookies przez Salmo Design. Pliki cookies są to dane informatyczne, zapisywane i przechowywane na urządzeniach końcowych, za pośrednictwem których użytkownik korzysta ze stron internetowych Serwisu. Pliki cookies używane są w celu tworzenia statystyk, które wspierają pozycjonowanie strony, ułatwiając dotarcie do niezbędnej Państwu informacji. Oprogramowanie przeglądarek internetowych domyślenie dopuszcza przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownik ma możliwość ograniczenia lub wyłączenia dostępu plików cookies do swojego urządzenia. Ograniczenie lub wyłączenie dostępu plików cookies do swojego urządzenia nie spowoduje utrudnień w korzystaniu z naszego Serwisu. Niedokonanie zmian ustawień w zakresie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji. Informujemy, że warunki przechowywania lub otrzymywania plików cookies można zmienić poprzez zmianę ustawień w przeglądarce internetowej.

Zamknij